bukulula2019.reismee.nl

Start van de eerste week!

Joehoee vrienden en familie in Nederland,

De afgelopen 3 dagen zijn we hard bezig geweest met het project. Iedere dag staan we om 7 uur op om vervolgens half 8 te ontbijten. Vervolgens wordt de groep in 3 verdeeld en gaan we allemaal aan de slag. 3 mensen gaan lessen geven of bijwonen, 4 mensen gaan helpen met boodschappen doen en schoonmaken en de rest gaat bouwen. De sfeer in het huis is helemaal top, iedereen kan goed met elkaar opschieten.

Om nog even kort uit te leggen wat we nou precies doen want jullie zullen wel denken wat gebeurt daar nou eigenlijk allemaal? We bouwen een nieuwe docentenkamer voor de leraren en de directeur en daarnaast nóg een klaslokaal. Het gaat als een speer omdat na 3 dagen alle muren al bijna staan! Op de bouwplaats helpen wij met het sjouwen en verplaatsen van stenen zodat vervolgens de bouwvakkers het allemaal in elkaar kunnen flansen. Hiernaast geven wij roulerend ook nog lessen, dit verschilt per keer. Wij mogen als groep zelf een onderwerp verzinnen waar we over gaan praten voor de klas, die kinderen vinden alles helemaal leuk. De eerste dag hebben Mac en Tessa les gegeven over science, dit vonden de kinderen zeer interessant. Gisteren hebben Julia, Jeannelle en Sandra les gegeven over de schepping van de aarde wat ook goed in de smaak viel. Het boodschappen doen is ook een enige bezigheid, we gaan op stap met de vrouw van William (directeur van de school, een enorm leuke man) naar de plaatselijke supermarkt hier om de hoek helemaal leuk.

Aan het einde van maandag ochtend gingen we aan de peuterklassen snoep uitdelen. Wij dachten dit even in de klas te kunnen doen, maar daar dachten de leerkrachten duidelijk anders over. Alle kinderen werden keurig opgesteld in rijen waarna we verzocht werden om met hen mee te lopen naar het sportveld, gelegen naast het schoolterrein. Dus tjop tjop snel iedereen bij elkaar getrommeld. Janey leidde samen met een lerares de 90! kinderen over de weg. En wat deed zij dat super met een (zeer) grote vlag in haar hand. Eenmaal op het sportveld aangekomen werden de kinderen in een grote kring opgesteld, waarna wij dachten... het snoep uit te kunnen delen. En toen kwam het... ‘’So, now you can start the sport activities with all the children’’. Daar stonden we dan compleet onvoorbereid om sport en spel activiteiten te doen met 90 kinderen van drie jaar! Het improviseren kon gaan beginnen. Het werd een geslaagd uurtje en konden uiteindelijk het snoep uit delen. Een top ochtend! ’s Middags mochten wij de rest van de school voorzien van een leuke sportmiddag. Er werden vijf leuke Hollandse spellen voorbereid en verwachtte een X-aantal kinderen. Toen de stoet met kinderen het sportveld op kwam lopen, leek er geen einde aan te komen... het waren zeker 300 kinderen die stonden te springen om aan alle spellen deel te kunnen nemen. Een kleine impressie; overlopertje doen met 150 mega energieke kinderen en vier tikkers (de jongeren, heerlijk). Uitkomst heel veel chaos, maar o zoveel plezier. Iedereen plofte gesloopt maar voldaan neer op de bank.

We zitten hier heel fijn in een ruim en verzorgd huis van William. We hebben de slaapkamers onderverdeeld tussen de jongens en de meiden, de jongens op de grond en de meiden natuurlijk een bed! Heel veel beter ligt het alleen niet. De nachtrust zou nog beter kunnen bij vele mensen, maar ja we hebben niks te klagen, alles verloopt soepeltjes.

Hiernaast hebben wij natuurlijk de al bekende wc (gat in de grond) waarvan we nog best van opgelucht waren hoe het allemaal eruit zag. Het is een gat in de grond, maar wel een luxe gat. Drie keer per dag gaat er een emmer met Dettol door de wc en kunnen we weer door, helemaal leuk. Dit is natuurlijk verdeeld over alle deelnemers aangezien we ook een corvee lijst hebben! Jaja dat komt er natuurlijk ook bij kijken, lekker afwassen en het overgebleven water wordt uiteraard hergebruikt om de wc door te spoelen. Maar ja, natuurlijk kan niet alles perfect verlopen. Bijvoorbeeld per ongeluk het bestek vergeten in de emmer en met water en al in de wc gooien kan natuurlijk ook gebeuren… (heerlijk Niels). Maar dit maakt de ervaring hier toch allemaal net wat leuker.

Hiernaast hebben we ook echt heerlijk Afrikaanse douches, dan moet u wel denken: hoe werkt dat dan? Nou ja, gewoon een emmer water halen (jaja koud water) uit een enorme ton die achter het huis staat, vervolgens in een hokje gaan staan met een deur die niet op slot kan en dan snel insoppen en het water over jezelf heen gooien, gut wat een ellende. Nou ja het grappige is dat het allemaal snel went, een hele ervaring.

Hygiëne is ook zeer belangrijk zijn we achter gekomen, wij hebben nog nooit zo snel flessen aan desinfectiemiddel erdoorheen zien gaan. Maar ja, je kan niet alle bacteriën voorkomen dit hebben Lotte en Niels wel gemerkt. Even gauw een emmer naast het bed gezet alles eruit en weer door. Het gaat nu alweer stukken beter. Nu rustig aan in het huis aansterken met geweldige leiding en hopen morgen weer aan te kunnen sluiten bij het project.

Gisteren hebben we ’s middags met de groep en William drie gezinnen bezocht. Het eerste adres was een oudere dame die ons allemaal hartelijk verwelkomde. We moesten allemaal op een kleedje gaan zitten en via William werd alles vertaald. Bleek dat ze van haar 8 kinderen er 7 is verloren, wat best heftig was om te horen... Het tweede adres was een mevrouw dat doormiddel van het verkopen van lolly’s en tomaten haar inkomen probeerde te verdienen. Ook had ze 2 kleinere kinderen aan wie we kleertjes hebben uitgedeeld, wat onwijs leuk was om te zien! Het derde adres was erg heftig om mee te maken. De moeder heeft een lichamelijke beperking waardoor ze zich voortbeweegt op handen en voeten. Verder zaten er nog 8 kinderen omheen, waarvan 1 vermoedelijk doof is. Zo hebben wij alle adressen een doos met 3kilo rijst, 3kilo suiker, bloem, vaseline, zeepjes en tandpasta gegeven. Ook hebben we voor ze gebeden en zijn weer een hele bijzondere ervaring rijker. De expressies op de gezichten zijn onvergetelijk!

Nou dit was weer ons blog van vandaag, we zullen jullie op de hoogte proberen te houden.

Wij gaan hier zingend met de kinderen weer verder aan ons project, jooehoeeee!

Loes

Joehoeee! Wat heerlijk te lezen weer! En dan die foto's, zo leuk! Fijn dat het jullie goed gaat.
Liefs uit een snikheet Lisserbroek! ?

Leo & Marijke van Iperen

Vervelend dat er een paar wat ziek werden, maar zo gaat dat nu eenmaal, sterkte allemaal. Fantastisch dat jullie zo welkom zijn en zulke mooie dingen voor de mensen daar doen.

Ina en John Hazelaar

Joehoe Lot en Nils hoop dat jullie weer Snelling opgeknapt zijn ?
Het ziet er allemaal heel leuk uit en de kinder een zijn duidelijk blij met jullie.
Groeten ven ons ?❤

Andre en Ashley

Joehoeee!
Wat een heerlijkheidje om jullie op deze manier ten voet te kunnen volgen. Foto’s zijn hilarisch en prachtig om te zien.
Maak vele herinneringen met elkaar.
Jullie zijn toppers.

Liefs xx

Jaap en Marjolijn de Visser

Wat ontzettend leuk om op deze manier jullie ervaringen te kunnen volgen...!!
Blijf er van genieten!!
Be blessed...

Bep v.d.Heiden

Fijn dat wij Jullie zo kunnen volgen Daar genieten wij van.
Veel succes en Veel plezier

Wilmy Hazelaar

Wat een ervaringen allemaal, geweldig. Wat doen jullie daar prachtig werk. Lotte en Niels, ik hoop dat jullie weer snel helemaal opgeknapt zijn ❤️?

Pieter Clemens

Ver weg zijn en daar dankbare mensen ontmoeten, voor hen iets kunnen betekenen (Liefde delen). Dat is toch 'leven' in zijn volle betekenis? Kanjers, wat word ik lyrisch van jullie enthousiaste blog. Ga vooral zo door! Hou je haaks!

Anneke Brandsma

Wat geweldig om dit zo mee te kunnen beleven! Niels en Lotte, beterschap!!!
Nog veel plezier en mooie belevingen met elkaar!!!

Tiny.

Wat een leuk verhaal zeg daar wordt een mens toch blij van heel veel plezier en succes met alles.
Dag lieve Juul xx.

Wil

Wat geweldig om dit weer mee te lezen.
Ik zie het al helemaal voor me.
Bestek foetsie en graaien maar. Hoop dat de zieke mensen weee snel opknappen zodat ze qeee mee kunnen helpen..
Juul: speciaal voor jou een dikke knuffel van mij.
???

Bonny

Wat een geweldige blog en update om weer te mogen lezen. Hier alles goed en lekker aan het werk want thuis is met dit weer niet te doen. Bijna bukulula temperaturen ;-) geniet daar, liefs van ons en poot en lach van lola

Tanja

Joehoe luitjes, wat fantastisch om jullie zo te zien en jullie verhalen te lezen!! Beterschap Lot en Niels!! Heeeel veeel succes, plezier, verbondenheid, kracht bij het verdere vervolg van jullie reis! Ik blijf jullie volgen vanuit een warm Lisse (vast niet zo warm als bij jullie)... Blijf uitdelen van jullie liefde,warmte en enthousiasme en laad je op aan de grote Bron van liefde, warmte en enthousiasme, wees gezegend. Lieve groet Toppers!!

Jitske Herfst

Wat leuk om jullie te volgen, ik ben een koorlid van SU hetzelfde koor waar Linda in zingt. Met heel veel plezier lees ik jullie verhalen, een hele fijne tijd daar.

Lenie en Frans

Wat een leuke ervaringen doen jullie op. Fijn om te lezen dat iedereen er van geniet. Veel plezier en tot jullie volgende blog. Liefs van ons voor Linda en David en de rest van de groep ?

Willy Buitenhuid

Leuk om jullie blog te lezen. Geniet ervan!!

Joke

Wat veel indrukken doen jullie op. Alles is dus niet zo vanzelfsprekend als het lijkt in Nederland. Thanks voor het prachtig werk!