bukulula2019.reismee.nl

Veel bouwen en sporten!

Lieve lezers,

We hebben weer twee hectische dagen achter de rug. We hebben ondertussen het Afrikaanse ritme lekker te pakken, want het ontbijt begint elke dag een beetje later. Uiteraard zijn we wel om 8:30 altijd weer lekker aan de arbeid. David, Linda, Jeannelle en Julia gingen boodschappen doen, zowaar naar de ‘grote supermarkt’. Deze supermarkt was ietsje verder weg, dus we mochten met een mooie Afrikaanse auto op pad, die zo nu en dan wat twijfelachtige geluiden maakte. De supermarkt was welgeteld twee paden groter en niet erg ruim in het assortiment, dus uiteindelijk moesten we alsnog naar de gewone supermarkt, alleen waren we het boodschappenlijstje en het geld vergeten. Wel waren er in de grote supermarkt veel schoonmaakspullen, dus dat maakte ons erg gelukkig.Daarna hebben we onze schoonmaakspullen uitgepakt en zijn we heerlijk aan de slag gegaan in huis.

De rest van het strijder-team is aan de slag gegaan bij de bouw. Het was een heerlijke koele dag, dus dat maakte het werken erg aangenaam. Eerst is er weer lekker met stenen gesjouwd en toen die lading op was, kwam er gelukkig weer een nieuwe lading aan van maar liefst 2000 stenen. Het uitladen gebeurde op een echte Afrikaanse manier. De stenen werden met vier tegelijk door gegooid, zodat er niet al te veel tijd aan verloren ging. De kwaliteit van de stenen was erg karig. Maar dat stopt ons niet van het harde doorwerken. We hebben nieuwe stapels gemaakt, zodat het metselen door kon gaan.

Na deze productieve ochtend kregen wij van het dochtertje van William een envelop. Hierop stond dat we waren uitgenodigd voor haar verjaardagspartijtje met al haar vriendjes en vriendinnetjes. Hier kregen we een bijzonder stukje taart en zongen we lekker Nederlands: ‘Lang zal ze leven’.

Onze middagactiviteit was een muziekles. We waren in de veronderstelling dat wij mochten leren drummen, maar niets was minder waar, we mochten gewoon naar een muziekles kijken en af en toe een paar keer op een trommel slaan. Dit was erg gezellig, want er kwamen steeds meer kinderen op af, waarmee we ook samen getrommeld hebben. Op het einde mochten we zelfs meedoen met een Afrikaanse dans. Zo kwam pijnlijk naar voren dat Nederlanders echt niet kunnen dansen, maar dit leverde wel leuke beelden op.

Toen was het alweer donderdag..

Deze keer was de beurt aan Mac en Tessa om boodschappen te doen en het huis schoon te maken. Diane, Niels en Rutger hebben de lessen bijgewoond. Hier werd ons Engels en rekenen weer opgefrist, het werk van de kinderen werd nagekeken en wij keken stiekem af hoe het ook alweer moest.

De rest van de groep ging bouwen. Het stenen sjouwen was nu wel aardig voorbij, we kregen nieuwe klusjes. We mochten grote metalen stangen rechtbuigen, ja rechtbuigen!? Waarom zijn deze dingen krom dan hoor ik je vragen. Nou alles maar dan ook alles wordt hier met een brommer/motor vervoerd. Deze grote metalen stangen worden dus om een brommer heen gebogen om zo de transportkosten te drukken! Best slim maar voor ons onhandig.

In de middag kwam de minister van Cultuur naar Bukulula. Waarom weten we nog steeds niet, maar William had ons uitgenodigd (om een beetje met ons te pronken ?). Alles was het in Oegandees en we snapten er eigenlijk net niks van. Toen William zijn zegje moest doen, werd Joghem ook mee naar voren gevraagd (lees: getrokken) en mocht hij even in het kort vertellen wie wij eigenlijk waren en wat we in Bukulula kwamen doen. Gelukkig mochten we halverwege vertrekken en konden we eindelijk om 14:30(!) lunchen. Dit was erg fijn, aangezien we sinds 7:30 niks meer gegeten hadden.

De lunch zat nog maar net achter de kiezen en we mochten gelijk weer door naar de sportmiddag. Hier waren ruim 200 kinderen aanwezig die we mochten gaan vermaken. Van korfbal met stenen als doel tot tikkertje van 1 tegen 50, het kon niet gek genoeg. Iedereen was lekker fanatiek, ondanks de hete temperatuur. Maar er waren zoveel lachende gezichtjes, dat we dit snel weer vergaten. Ook mochten we onze gesponsorde FC-Lisse shirtjes uitdelen, dit was zo’n leuk gezicht! De kinderen waren zo trots op hun coole voetbaloutfits, ze konden niet genoeg krijgen van de camera.

Het was een erg intensieve dag en we dachten dat we in de avond lekker konden relaxen. Julia, Diane en Lotte liepen nog even naar de hoofdmeester van de school toe om de peutergymles van morgen door te nemen, maar kwamen terug met het nieuws dat de hele school morgenochtend een sportochtend zou hebben. Dit zijn ongeveer 400 kinderen. Dus we mochten nog even last-minute een grote sportochtend voorbereiden. Uiteraard was dit een groot succes, maar dat leest u in de volgende blog.

We verbazen ons over hoe snel de tijd gaat, dus we gaan extra genieten van de mooie dagen die nog gaan komen.

Joehoeeee! Kusjes van ons!

Anneke en Gerrit van Loenen

Joehoeeee.....
Wij genieten van jullie leuke reisverslagen.
Fijn dat jullie zo genieten van alles wat jullie mogen en kunnen doen!

Peter roubos

Leuk om jullie verhalen te lezen en te zien en horen dat jullie het goed hebben daar!!!
Heel veel plezier allemaal

Dick schopman

Een leuk en zeker ook boeiend verslag.

Joke

Leuke ‘werk’-verslagen. Veel plezier de komende dagen.

Wilmy Hazelaar

Prachtig om zo op de hoogte te blijven, wat zijn jullie kanjers. Ik ben heel blij dat ik je weer op de foto zie lieve Lotte ???

Carolijn

Écht super leuk om te lezen wat er allemaal gebeurt.
Jullie zijn kanjers??

Judith - Stichting Livingstone

Wouw, jullie zijn echt wel een super sportief team! Succes morgen met de kids :)!

Ria en Jan v Hoven

Met veel plezier lezen wij jullie verhalen.Geniet er maar van, jullie zijn goed bezig.Grote bewondering voor jullie , groetjes aan iedereen !!

Judith Kruithof

Fantastisch wat jullie doen.
Zodra de mails binnen zijn ga ik direct met de kinderen ze lezen en bekijken. En kijken we uit naar de volgende!!
Ontzettend leuk en zeer dankbaar werk.
Groetjes uit Ridderkerk

Sandrs

Joehoeee juul en andere!

Wat super leuk om te lezen wat jullie daar doen in Oeganda! En wat hebben jullie het druk met het sjouwen van stenen en de sportlessen daar!! Heel veel plezier nog voor jullie in Oeganda!

Liefs Sandra

Andre Bostelaar

Wat leuk om jullie verhalen te lezen.
En wat een vreugde zie je op de foto’s bij de activiteiten die jullie voor de jongeren doen.
Groet,
Andre

Jolanda Bakker van Elk

Lieve Linda en alle anderen,

Wát een prachtige verhalen en de foto's spreken voor zich...écht geweldig om te lezen en zien!
Geniet nog van deze onvergetelijke reis en ervaringen...❤

Liefs,
Jolanda

Annelies

Ver weg en toch verbonden... Heerlijk om zo met jullie mee te kunnen leven en dit te kunnen delen met familie en vrienden.
Geniet ervan lieverds❤️