bukulula2019.reismee.nl

Wat een ervaringen!

Hallo iedereen uit Nederland,

Moeten jullie nu eens horen. Vrijdagochtend moesten wij een onverwachts sportuurtje organiseren. Dit ging zeer soepel (niet dus). De kinderen van de school werden verdeeld in 4 leeftijdsgroepen, waarvan de oudsten onder leiding van David, Mac en Rutger gingen bootcampen. De een-na-oudste groep moesten parcours lopen, de groep daarvoor deden diverse spellen waaronder boter, kaas en eieren, slingertikkertje en commandoloop en de jongste groep deed de limbo. De meeste kinderen (en leiding) snapten de spellen niet goed en hierdoor werd het lastig om deze uit te voeren. Dat was dus wel een hele opgave.

Na de sportdag hebben we even gebouwd (oftewel: driehoekige funderingen maken voor het gebouw) en om 15.00 begon het debat waarvoor wij waren uitgenodigd. De stelling was: ‘Modern Technology has done more good than harm’. In het begin waren vooral de kinderen bezig, maar na enige tijd werden wij ook gevraagd om mee te doen. Mac was gelijk enthousiast en begon het standpunt te verdedigen met goede argumenten. Ook Jeannelle heeft meegedaan, maar zij moest tegen het standpunt ingaan. De kinderen vonden het erg leuk om ons met het debat bezig te zien en zelfs de leraren deden competitief mee. Zo leuk om te zien!

Iedereen was uiteindelijk een beetje moe. Sommigen zijn nog even naar het dorp gelopen om drinken en voedsel te halen en hiermee was de dag wel weer zo goed als afgelopen.

Op naar zaterdag.

’s Ochtends hebben we luid gezongen om een filmpje te maken voor de jarige moeder van David. De leerlingen begonnen al een half uur van tevoren met oefenen en zongen ook mee.
Hierna zijn we doorgereden naar het gehandicaptenhuis. Hier werden we leuk verwelkomd door de kinderen daar. Een van de leidinggevenden in het huis begon te vertellen over hoe het huis tot stand is gekomen en welke kinderen zich allemaal bevinden in dit huis (gehandicapten natuurlijk, maar ook gedumpte kinders). Ze werd erg emotioneel toen we het eten en de kleding (gesponsord door de familie van de gezusters Iperen) uit begonnen te delen. Dit was mooi om te zien. Verder hebben we nog gespeeld met de kinderen en armbandjes, kettingen en tasjes gekocht die daar gemaakt werden.

Toen we er weer vandoor gingen zijn we doorgereden naar een internet café in Masaka, want ja, daar hadden we zeker na een week overleven zonder internet wel behoefte aan. Toen we aankwamen zag het er geweldig uit en zijn we gelijk naar het wachtwoord gaan zoeken, gelijk goed internet gekregen en we waren voor 3 uur lang niet aanspreekbaar. Ze hadden daar ook nog eens pizza’s en andere lekkernijen! Wij dachten dat het niet beter kon, tot we erachter kwamen dat ze naast koffie ook koffie to go hadden (om dus mee te nemen) aangezien we al een week geen koffie meer hadden gedronken kon onze dag niet meer stuk. Genietend van onze koffie op de terug weg reden we weer over de hobbelige wegen naar huis.

Toen begon de dag van de rust, de zondag. Zoals gewoonlijk gingen we weer met zijn allen lekker naar de kerk. Deze diensten zijn een beetje anders zoals we gewend zijn, maar toch hebben we ervan genoten (ook al duurde de dienst toch weer 4 uur). De aanbidding in deze diensten zijn zeer bijzonder om mee te maken omdat alles heel anders gaat dan in Nederland. Je zal het niet geloven, maar er was wel een soundeffect nodig om het applaus in de kerk te laten klinken. Ook maakten ze gebruik van diverse geluiden zoals: ‘’wauw’’ en ‘’amina’’ (amen in het Oegandees).

Daarna zijn we teruggelopen naar huis, hier moesten wij in 10 minuten eten, tas inpakken en klaarmaken voor een flinke rit naar een meer (vlak bij het Victoria meer). Deze weg was een hele nieuwe ervaring, we hebben zelfs apen gezien. Zoals we al wisten zijn de wegen in Oeganda een beetje anders dan we in Nederland gewend zijn, alweer. Maar deze keer hebben we dat flink ervaren doordat sommigen tijdens de rit half door het dak vlogen door de grote gaten in de wegen. Respect voor William en Michael, hun rij ervaring is zeker goed. We hebben optimaal genoten van het meer en even de rust gepakt, iedereen was weer helemaal 100% opgeladen.

Nou dit weekend heeft ons zeer goed gedaan, want maandag konden we weer verder gaan met bouwen. Dit keer was het stenen verplaatsen weer aan de beurt. De funderingen die we eind vorige week in elkaar hadden gezet stonden al op hun plaats en er kan dus begonnen worden aan het dak. Het was (natuurlijk) weer lekker warm, dus er waren veel drinkpauzes nodig, maar ’s ochtends kwamen we erachter dat ons drinkwater op was. Lekker handig weer. Er is dus een groepje ’s morgens gelijk op pad gegaan om water en andere benodigdheden te halen. Daar aangekomen hebben we de conclusie getrokken dat 2x18,7 liter water best zwaar is om met de hand mee te nemen dus kozen we ervoor een groepje mensen aan te spreken die onze spullen naar de school zouden willen brengen. Een man bood zichzelf aan om dit voor 2000 Shillings te doen, omgerekend nog niet eens 50 cent. Nog voordat we thuis waren stonden de spullen al netjes op de veranda. Verder moeten er ook veel administratie werkzaamheden gebeuren! Joghem neemt deze taak serieus opzich!

In de middag gingen de jongens voetballen met een grote groep leerlingen. Daarnaast gingen Linda en Jeannelle korfballen met de kinders. De Bingo die we hadden voorbereid kon helaas niet doorgaan, dus moest er in een half uur tijd iets anders bedacht worden. Deze taak werd gegeven aan Lotte, Julia, Sandra en Tessa. We kunnen je zeggen, als je binnen een half uur tijd een hele les van 60 minuten moet voorbereiden, geeft dat je stress. Zullen we liedjes doen? Een bijbelverhaal? Spelletjes? Oh oh oh, na een half uur gespeculeerd te hebben over van alles, gingen we wat vertellen over de Ark van Noach. In een kwartier tijd de tekst bedacht en we zouden de kinderen wat laten tekenen. Nou gut, gelukkig was het uurtje goed gevuld en ging het snel voorbij!

Ook zijn we langs een winkeltje geweest om kleding te laten maken. Onze maten zijn opgemeten en komende zondag zijn ze af! Spannend!

Ten slotte hebben we kunnen meemaken hoe ons avondeten bereid wordt, namelijk kip. Deze slachten ze hier ter plekke en dit konden we dus aanschouwen. Hierbij hebben we ook weer een lesje biologie gehad. Het was erg interessant en leerzaam, maar goed, fijn is anders..

Dit waren een paar indrukwekkende dagen, tot de volgende keer maar weer!

Joehoeeee!

Helma

Wat maken jullie veel mee en wat doen jullie het goed! Trots op jullie, toppers!!

Ina Hazelaar

Joehoe jullie doen het geweldig ??

Dini Mooij

Wat een ervaringen!!!

Diana

Door het lezen van jullie berichten krijg ik nog veel meer zin om maandag naar bukulula af te reizen.
Laten jullie wat tips voor ons achter?
Bouwen jullie niet te hard. Anders hebben wij straks niets te bouwen ?

Wilmy Hazelaar

We kunnen opnieuw niet anders dan concluderen: jullie zijn kanjers. En wat een geweldige ervaringen ook voor jullie

Ria en Jan v Hoven

Wat een ervaring voor jullie,om dit allemaal mee te mogen maken.
Iedereen bedankt voor het mooie lied, dat jullie voor mijn gezongen hebben voor mijn verjaardag (Ria)
Wij vonden het heel bijzonder, het was een grote verrassing !!

Tiny.

Fantastisch weer waar jullie allemaal mee bezig zijn en gewoon doorgaan met al dat moois!

Joke

Wat een mooie week hebben jullie gehad. Veel bouwplezier de komende dagen.

Leen en Lies

Inderdaad, wat een ervaringen hebben jullie mee gemaakt! Wij hebben weer genoten van de verhalen en zéker van de bijbehorende foto's.

Leo en Marijke

We zijn onder de indruk van wat jullie allemaal doen en er ook zoveel plezier aan beleven. Ga zo nog even door. Lieve groet

Dini Zonneveld

Ben vandaag pas begonnen te lezen, sorry, moest eerst verhuizen, maar wat maken jullie veel mee en wat een leuke verhalen. Fijn te merken, dat jullie het zo goed hebben met elkaar en zoveel kunnen betekenen voor anderen. Heb het de 2e helft net zo leuk , God is met jullie

Marco

Wat een enorme ervaringen zullen jullie daar opdoen! Iets wat je natuurlijk nooit meer zal vergeten. Veel succes nog met de dingen die gaan komen en geniet ervan.

Jan en Joke

Respect voor jullie!
Geweldig zoals jullie bezig zijn. En inderdaad heel bijzondere ervaringen doen jullie op. Een compleet ander keven dan thuis denken wij zo. Leuk om jullie zo te volgen!

Amy

Dat is hard werken voor jullie, maar ik hoop ook genieten! Voor thuisblijvers is het zeker genieten van jullie belevenissen. Dank en geniet!

Judith - Stichting Livingstone

Hallo topteam!
Wouw, wat een geweldige verhalen hebben jullie. Bewonderling voor jullie flexibiliteit en gedrevenheid! William had ik laatst aan de telefoon en samen zijn we verbaasd over hoe snel jullie werken... Hier op kantoor krijgen we spontaan trek als we het kipverhaal lezen. Annemarie is helemaal blij met de foto van Joghem, die zijn taak zo serieus neemt :).
Veel plezier deze donderdag en succes met de voorbereidingen voor jullie evaluatie/ goodbyeparty!